1403-02-02 18:56
225
0
89673
دبیر مجمع نخبگان دانشگاهی و حوزوی گلستان:

جنگ روایت‌ها مکمل جنگ نظامی است

دبیر مجمع نخبگان دانشگاهی و حوزوی استان گلستان گفت: ایران توانست توان نظامی خود را در ۲۶ فروردین با شلیک صدها موشک و پهپاد به مقصد اسرائیل به رخ بکشد و فصل جدیدی از نظم جدید منطقه‌ای و جهانی را رقم بزند.

محمدرضا بهرامی امروز در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما» ضمن تبریک سالروز تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اظهار کرد: برخلاف پیش‌بینی‌های سران رژیم صهیونیستی و حامیان غربی آن‌ها و منطبق بر مطالبه‌گری افکار عمومی در داخل کشور، ایران توانست توان نظامی و تسلیحاتی خود را در روز ۲۶ فروردین با شلیک صدها موشک و پهپاد به مقصد اسرائیل به رخ بکشد و فصل جدیدی از نظم جدید منطقه‌ای و جهانی را رقم بزند.

وی افزود: موشک، پهباد و عملیات نظامی بخشی از عملیات جنگ به شمار می‌آید؛ دفاع مشروع ایران با عملیات وعده صادق به اسرائیل در کمتر از چند ساعت به پایان رسید و نظامیان کار خود را در این مرحله از پاسخ به رژیم صهیونیستی، عاشورایی و با موفقیت و هوشمندی انجام دادند و حالا نوبت به جنگ روایت‌ها با لشکر زینبی است؛ تا فرماندهان بتوانند در این میدان، اهداف خود را پیگیری و محقق کنند.  

بهرامی اظهار کرد: اسرائیل و رسانه‌های غربی هرچند در ابتدای حمله غافلگیر شدند و پیش‌بینی چنین حملات جسورانه‌ای را از طرف ایران نمی‌کردند؛ اما بلافاصله با خروج از فضای غافلگیری، استراتژی‌های روایی و رسانه‌ای خود را فعال کردند. کمرنگ نشان دادن تلفات و تاکید بر رهگیری موشک‌های ارسالی از سوی ایران، از جمله اهداف رسانه‌های عبری، غربی در ساعاتی پس از این حمله بوده است.  

کنشگر فعال رسانه‌ای تصریح کرد: از امروز بیش از حمله هوایی و موشک و پهباد، شاهد جنگ روایت‌های طرفین خواهیم بود، جنگی که اگر با استراتژی‌های مناسب و راهبردهای مناسب همراه باشد، در هدایت یا انحراف افکار عمومی در داخل و خارج می‌تواند موثر باشد.  

دبیر مجمع نخبگان دانشگاهی حوزوی استان گفت: در این روزها و روزهای آینده تمرکز رسانه‌های دشمن بر بزرگ نمایی مشکلات داخلی به ویژه مشکلات معیشتی و اقتصادی و احتمالا برجسته کردن موضوع حجاب در کشور متمرکز خواهد شد؛ رسانه‌های داخلی و افکار عمومی باید آمادگی مواجهه با این سناریوهای رسانه‌ای را داشته باشند، موفقیت خارجی صورت گرفته در عملیات وعده صادق اگر با انسجام و هماهنگی داخلی همراه شود، نقطه عطفی برای نظام و کشور خواهد بود.

وی افزود: در این کارزار، نقش رسانه و روایتگری کمتر از سلاح نیست بلکه گاهی اوقات اثر آن حتی بیشتر از سلاح جنگی و اتمی است. در همین راستا، ده‌ها شبکه ماهواره‌ای و صدها بلکه هزاران کانال در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به شدت مشغول اجرای پروژه جنگ روایت‌ها هستند.  

بهرامی ادامه داد: امروز جنگ روایت‌ها به دلیل ظهور شبکه‌های اجتماعی و پیشرفت‌های فناوری که بتوان در عرض چند دقیقه اطلاعات زیادی را بین میلیاردها نفر توزیع کرد، به تهدیدی اجتماعی و ایدئولوژیک تبدیل شده است؛ بر این اساس باید در برابر الگوریتم‌هایی که قادرند تشخیص دهند چه کسی مستعد پذیرش مطالب ارسالی است و چه کسی تمایل به بازنشر آن مطالب را دارد، از خود دفاع کنیم.

کنشگر فعال رسانه‌ای در تشریح اهداف و روندهای جنگ روایت گفت: جنگ روایت‌ها در واقع نوعی جنگ برای کنترل یا تغییر نحوه واکنش افراد نسبت به اطلاعات دریافتی است و هدف آن فروپاشی دشمن از درون و تحمیل اراده سیاسی بدون اقدام سخت است که یکی از اهداف آن تأثیرگذاری بر تصمیمات دشمن به‌صورت نامحسوس و غیرقابل ردیابی، از طریق دستکاری باورها و بازنمودهای ذهنی حریف و ایجاد ابهام و عدم قطعیت ذهنی است.

وی با بیان اینکه جنگ روایت، به‌صورت همزمان به دنبال تأثیرگذاری بر تمامی لایه‌های جامعه از مسئولان تا مردم است تصریح کرد: در جنگ روایت‌ها بر خلاف عرصه‌های قبل، از مجموعه مسائل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و… بهره‌برداری می‌شود.

بهرامی افزود: باید آمادگی خود را برای هجوم در جنگ روایت‌ها دو چندان کنیم و از حالت دفاع در این جنگ خارج و وارد فاز تهاجمی شویم.

دبیر مجمع نخبگان دانشگاهی حوزوی استان خاطر نشان کرد: در واقع آنچه باعث نتیجه بخشی جنگ نظامی می‌شود، اثربخشی جنگ روایت هاست. اکنون به نظر می‌رسد نخبگان جامعه اعم از مسئولان و گروه‌های مرجع اجتماعی با هر سلیقه و گرایشی، تهاجم شناختی دشمن را برای جامعه تبیین کرده مراقب باشند خود نیز در این پازل دشمن بازی نکنند.

وی ادامه داد: بی‌شک رصد و شناخت رفتار روایی و رسانه‌ای دشمن، همواره دارای اولویت بوده و از آن جهت که این هجمه امروز در بالاترین سطح وجود دارد، ضرورت برنامه‌ریزی و اقدام متقابل دو چندان است و می‌طلبد تدابیری جدی و فوری در این باره صورت گیرد.

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.